Wesela
Wesela

O reklamie na Facebooku można pisać dużo, ale dobrze by było pokazać jej działanie na konkretnych przykładach. O tym będzie w tym artykule. Opiszemy zarówno działania płatne, jak i darmowe oraz podzielimy się kilkoma ogólnymi wskazówkami. Żeby nie bawić się w kryptoreklamę nie podamy nazwy marki, na przykładzie której przedstawimy różne działania reklamowe. Usługi dotyczą dekoracji weselnych, marka istnieje 3 rok. To powinno wystarczyć.

Istotna jest informacja, że marka reklamuje się od początku tylko na Facebooku – tutaj też zdobyto pierwsze zlecenia.

Branża weselna ma swoją specyfikę. Po pierwsze – cechuje ją duża sezonowość. Po drugie – nie ma co liczyć na stałych klientów. Po trzecie – w którymś momencie zaczyna działać „poczta pantoflowa”, ale na początku warto się pokazać. Tutaj można nadmienić, że czasami udaje się nawiązać luźną współpracę z osobami również działającymi w tej branży i zaczynają również działać polecenia.

W zależności od tego jakie usługi świadczysz, możesz się również otworzyć na pokrewne branże. Np. usługi barmańskie czy oprawę muzyczną wykorzystuje się również na firmowych eventach.
Postaraj się nie ograniczać.

Co warto przygotować, zanim zaczniesz się reklamować na Facebooku:

  1. Stronę firmową na Facebooku i Instagramie. Wiemy, że to dla wielu jest oczywiste… ale nie dla każdego.
    Niektórzy zakładają kolejny profil – jakby osobę – i traktują to jako profil firmowy. To błąd niezgodny z regulaminem Facebooka oraz bardzo ogranicza możliwości promocji.
  2. Ładną i dopracowaną stronę internetową z ofertą i wszystkimi informacjami. Koniecznie musi być zoptymalizowana pod urządzenia mobilne.
  3. Referencje i opinie na Facebooku czy Google. Jeśli ro zaczynasz – trudno. Pozbierasz je później. Jeśli już masz – opublikuj je wszędzie, gdzie się da i poproś byłych klientów czy zechcieliby Ci wystawić opinie. To ważne.
  4. Jeżeli usługi są dekoracyjne, fotograficzne, albo po prostu „wizualne” – wypada mieć bardzo dobre portfolio i kilka zdjęć do reklam. Jeśli to muzyka – pomyśl o nagraniu promocyjnego video.

Reklama darmowa na Facebooku i Instagramie

Grupy tematyczne

Na Facebooku jest multum grup tematycznych poświęconych branży weselnej. W sporej części z nich można publikować swoje ogłoszenia reklamowe. Minus jest taki, że… inni też z tego korzystają. Także dość szybko Twoje ogłoszenie zostanie zakopane różnymi ofertami. Ale zawsze jest prawdopodobieństwo, że ktoś z chętnych zobaczy Twoje ogłoszenie.

Tutaj przydaje się pewna konsekwencja w działaniu i systematyczne monitorowanie tych grup oraz regularne dodawanie postów z ogłoszeniami.

Jeśli w Twoim regionie nie funkcjonuje jeszcze grupa poświęcona branży – załóż ją, a następnie powiąż ze stroną swojej firmy.

Profile miejsc

To taki trochę trick: możesz komentować posty popularnych miejsc weselnych jako Twoja strona na Facebooku. Będzie ją wtedy widać w komentarzach. Oczywiście bez nachalnego spamu. Ale jeśli możesz pokazać swoją markę, to czemu nie?

Strona firmowa na Facebooku

Tutaj musisz się przyłożyć do roboty. Zacznij od uzupełnienia profilu o wszystkie potrzebne informacje. Opisz usługi, dodaj logo (lub np. sam emblemat) i wybierz dobrą ilustrację do nagłówka strony.
Strona na Facebooku to po części wizytówka Twojej firmy. Mało tego – interaktywna. Ludzie komentują, wysyłają wiadomości czy wystawiają opinie. Dbanie o dobrą komunikacje z potencjalnymi klientami jest kluczowe.

Żeby być na bieżąco z wysyłanymi do strony wiadomościami zainstaluj sobie aplikację do zarządzaniami stronami na Facebooku w swoim telefonie. Tutaj wersja dla iOS, a tutaj dla Androida.

Co do tego jak często i kiedy dodawać nowe posty teorii jest wiele. Ale sensownie będzie stwierdzić, że jak nic się nie dzieje i nie masz nic do powiedzenia, to lepiej siedzieć cicho.
W zimie, kiedy zleceń jest mniej, możesz publikować zdjęcia z letnich realizacji.

Pamiętaj, że co jakiś czas będziesz mieć nowych fanów, którzy być może nie widzieli wcześniej Twojej rewelacyjnej realizacji z początku sezonu.

Podobnie jest z Instagramem. Tutaj również przyłóż się do swojego profilu i staraj się aby był stale aktualny.

Jakie treści wrzucać na Facebooka? Różne. Nie musisz za każdym razem umieszczać zdjęć tylko związanych z pracą. Pokaż czasami, że odwiedzasz jakieś ciekawe miejsce przy okazji, albo że np. masz nowy sprzęt. To też jest ważna część Twojego wizerunku.
O tym, jakie posty najlepiej publikować na Facebooku możesz poczytać w licznych poradnikach dostępnych w Internecie.

Biznes to biznes

I tym sposobem dochodzimy do prawdziwego potencjału Facebooka. Wszystkie wcześniej opisane działania są potrzebne i traktuj je jako element budowania swojego wizerunku. Pamiętaj, że ludzie zainteresowani weselami bardzo często będą młodsi od Ciebie – także możesz sobie pozwolić na odrobinę „profesjonalnego luzu” w sposobie w jaki się komunikujesz z fanami.

Ale.

Facebook to jest biznes i musi zarabiać. Dlatego też – aby „zachęcić” firmy do korzystania z reklam płatnych – obcięto zasięg postów publikowanych na stronach. I zrobił się płacz. Cóż. Nie ma nic za darmo. Już nie można sobie pozwolić na poleganie tylko na publikowaniu darmowych postów, bo najnormalniej w świecie – nie dotrzesz do każdego fana. Nie ma opcji.

A co z tymi osobami, które chętnie skorzystałyby z Twoich usług, ale jeszcze w ogóle nie wiedzą, że istniejesz?

Reklama płatna na Facebooku i Instagramie

Potencjał reklamowy Facebooka jest ogromny. Miliony, a w zasadzie miliardy osób, zostawiają tutaj informacje o sobie. Wiek, płeć, zainteresowania, status związku i dziesiątki innych wskazówek czym się interesują.
Na ich podstawie Facebook może precyzyjnie wybrać spośród wszystkich swoich użytkowników tych, którzy odpowiadają Twojej grupie docelowej.

Ty – jako reklamodawca – możesz z tego potencjału korzystać. W branży ślubnej sprawa jest w zasadzie dość prosta. Jeśli już ją obserwujesz to z pewnością jesteś w stanie określić jakimi cechami charakteryzują się młode pary.
Możesz dokładnie określić nie tylko przedział wiekowy, ale również zainteresowania, czy status związku.
Ze statusem związku jest tutaj pewien problem, bo nie każdy go w swoim profilu podaje. Ale z całą pewnością możesz wykluczyć z grupy odbiorców te osoby, które są w związku małżeńskim. Chyba że celujesz z ofertą do rodziców, którzy by chcieli zrobić młodym niespodziankę. To sięzdarza.

Wskazówki na początek:

  1. Przygotuj dobre zdjęcie (lub kilka) do reklamy. Jeżeli możesz pokazać przykład jak coś wygląda przed i po wykorzystaj taki kolaż w reklamie.
  2. Skup się na tym, czego tak naprawdę chcą Twoi klienci i opisz to w tekście reklamowym.
  3. Testuj różne warianty reklam. Z pojedynczym zdjęciem, z karuzelą, z różnymi opisami.
  4. Jeśli chcesz wykorzystać film video – dodaj do niego napisy.
  5. Dobrze dobierz grupę docelową. Lokalizacja, wiek, płeć, zainteresowania i status związku to podstawowe sitko, przez które należy przesiać wszystkich na Facebooku.
  6. Poszukaj również klientów poza granicami Polski. Wiele par wraca w rodzinne strony na wesele.
  7. Zbierz przyzwoitą ilość fanów na swojej stronie. 1000 to już naprawdę coś. Tylko to muszą być osoby faktycznie zainteresowane Twoimi usługami, a nie Twoi znajomi, którzy się nad Tobą zlitowali.

Pomyśl o tym w ten sposób:

Spośród wszystkich użytkowników Facebooka, ten 1000 jest zainteresowany moją ofertą. Jeśli do nich skieruję teraz reklamę zachęcającą do wypełnienia formularza kontaktowego, to jest większe prawdopodobieństwo, że się skuszą.

Tak to dokładnie działa. Sprzedawanie od razu komuś, kto Cię nie zna, tak „delikatnego” produktu jakim są usługi weselne jest słabym pomysłem. Dlatego najpierw zrób z niego fana, który na Twoim fanpage’u zobaczy, że działasz aktywnie, że masz dużo klientów i wystawiają Ci dobre referencje. Następnie do takich fanów kieruj reklamy już z konkretną ofertą.

Dodatkowo na podstawie rzeczywistych fanów możesz stworzyć grupę podobnych odbiorców. Dzięki temu poszerzysz grono potencjalnych klientów. To kolejny rodzaj sitka, które możesz wykorzystać.

Możesz ten proces obejść, ale wymaga on od Ciebiy strona na którą reklama będzie kierowała nie pozostawiała nikomu żadnych wątpliwości czy warto skorzystać z Twoich usług!

Lepiej jest przetestować kilka wersji reklam i zobaczyć, która dobriała, niż ślepo wierzyć, że ta jedna – długo przez Ciebie dopieszczana – będzie tą najskuteczniejszą. Wcale tak usi być. Klienci mogą mieć inne zdanie i skuszą się na inny rodzaj reklamy. Zatem – testuj!

Co jeszcze warto wiedzieć:

  1. Koniecznie zainstaluj na stronie Pixel Facebooka – pomoże Ci mierzyć skuteczność reklam i docierać do potencjalnych klientów.
  2. Zaplanuj sobie budżet tak, aby przez cały rok móc się reklamować. Prowadź kampanię ogólną – wizerunkową – a jeśli dajesz zniżki i rabaty sezonowe twórz również reklamy pod konkretne promocje.
  3. Instagram należy do Facebooka, dzięki temu możesz się za jednym zamachem reklamować w obu miejscach.
  4. Każdy rodzaj reklamy na Facebooku czy Instagramie ma swoje konkretne wymagania co do obrazów, video i tekstów. Zwróć na to uwagę.
  5. Możesz klientów poprosić o możliwość nagrania krótkiego video, na którym opowiadają o współpracy z Tobą.

Podsumowanie

Większość klientów, którzy decydowali się na skorzystanie z usług trafiało do firmy poprzez Facebooka. Dzwonili, wysyłali maile lub pisali wiadomości bezpośrednio do firmowej strony na Facebooku.
Do dzisiaj ten rodzaj reklamy działa i generuje sprzedaż. Nawet w sezonie dobra kampania reklamowa potrafi dotrzeć do osób, które na ostatnią chwilę decydują się na dodatkową atrakcję na weselu.

Jak widać, Facebook oferuje wiele możliwości. Nie czarujmy się – ich poznanie wymaga nie tylko opanowania Managera Reklam, ale i solidnej wiedzy na temat tworzenia reklamy samej w sobie. Jednak w obecnych czasach reklama na Facebooku i Instagramie jest bardzo efektywna i w miarę tania. Dość powiedzieć, że jak podaje Gemius, w czerwcu 2018 roku z samego Facebooka korzystało w Polsce ponad 21 000 000 Polaków. To ogromna grupa, do której możesz skutecznie docierać ze swoją ofertą dzięki reklamie na Facebooku.

Mało tego, reklamując się przykładowo w Gdańsku i tak pojawią się zapytania od osób, które aktualnie mieszkają i pracują poza granicami kraju. Facebook pomoże Ci łatwo dotrzeć do osób, które mieszkają w innych krajach, a do Polski przyjeżdżają od święta. I na swój ślub.

Co dalej?

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu kampanii reklamowej – zadzwoń lub napisz – chętnie pomożemy Ci zdobyć nowych klientów.

Telefon: 884-827-922
E-mail: hello@ddba.pl